هیچ چیز زیباتر از علم نیست ۴ !

بهترین گزینه برای جمع آوری و تکمیل مقالات ! ‌بخوانید و لذت ببرید .

هیچ چیز زیباتر از علم نیست ۴ !

بهترین گزینه برای جمع آوری و تکمیل مقالات ! ‌بخوانید و لذت ببرید .

ولنتاین یا سپندارمذگان ؟

                                               سپندامذگان

 

      در قرن سوم میلادی همزمان با امپراتوری ساسانی در کشورمان کلودیوس دویم ، امپراتور روم  عقیده داشت که سربازان مجرد تونایی جنگیدن بیشتری دارند ، بنابراین آن ها را از حق ازدواج محروم می کرد . اما کشیشی به نام والنتیوس ( والنتاین ) مخفیانه عقد سربازان رومی با دختران مورد علاقه شان را جاری می کرد . کلودیوس هم این کشیش را زندانی کرد و در نهایت به خاطر عقد عشاق اعدام شد و سمبلی شد برای عشق .

     در ایران باستان هر ماه سی روز بود . تمام روزها و ماه ها نیز اسم های خاص خود را داشتند . برای نمونه روز یکم اهورامزدا ، روز دویم بهمن به معنی سلامت و اندیشه که نخستین صفت خداوند است ، روز سوم اردیبهشت بهترین راستی و پاکی ، روز چهارم شهریور شاهی و فرمانروای آرمانی که خاص خداوند داناست و روز پنجم سپندارمذ .

     سپندارمذ لقب ملی زمین است . یعنی گستراننده ، مقدس و فروتن . زمین نماد عشق است ، چون با فروتنی ، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد . زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامن خود امان می دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندارمذگان را به عنوان نماد عشق می پنداشتند .

    هر ماه زرتشتی دارای سی روز است و هر گاه نام ماه با نام یکی از این روزها یکی می شود . زرتشتیان آن روز را جشن می گیرند . برای نمونه روز پنجم از ماه دوازدهم یعنی روز سپندارمذ از ماه اسفندارمذ  . در این روز زنان به شوهران خود محبت هدیه می دادند و مردان نیز ، زنان و دختران را بر تخت می نشانددن و به آن ها احترام می گذاشتند .

     روز سپندارمذ برابر است با روز 29 بهمن ماه و فقط چند روز با روز ولنتاین فاصله دارد . اصلا قصد نصیحت ندارم ، اما امیدوارم از سال آینده 29 بهمن روز عشق پاک ما ایرانی ها باشد نه 14 فوریه . تاریخ سپندامذگان بیست قرن قبل از میلاد مسیح است و ولنتاین سه قرن بعد از میلاد ، بنابراین حالا که دارای چنین تاریخ و جایگاهی هستیم نباید به آن بی تفاوت باشیم .

جهت مشاهده متن هایی دیگر از سپندارمذگان روی پیوند زیر کلیک کنید .

مـشـاهـده مـتـن کـامـل

چگونه برف هیمالیا چین را از طوفان های سهمگین مصون نگاه می دارد ؟

هیمالیا و چین

 

     بارش برف زمستانی روی فلات تبت روی شمار و شدت توفان هایی که در سال بعد در خاک چین رخ می دهد تاثیر بگذارد . لیان خی و همکارانش در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی مدارک و اسناد مربوط به وقوع توفان ها در تبت و نواحی اطراف در سال های 1976 تا 1998 مورد بررسی قرار دادند و اطلاعات ماهواره ای مربوط به ریزش برف در فلات تبت در همین دوره را نیز مطالعه کردند . در این بررسی مشاهده شد که در هر سال به طور متوسط 17 توفان از ناحیه شمال غرب اقیانوسیه سرچشمه می گیرد . اما در هر سال که زمستان پر برف باشند ، شمار توفان ها به نه عدد کاهش می یابد . و در عوض طی دوران زمستان های معتدل ، شمار توفان ها تا 24 عدد بالا می رود . خی که نتایج بررسی های خود و همکارانش را در نشریه علمی جئوفیریکال ریسرچ لترز به چاپ رسانده ، معتقد است برف سهمگین زمستانی موجب می شود تا از کارایی فلات تبت در بالا بردن دمای جو زمین کاسته شود .

    به گفته این محقق ، فلات تبت نظیر یک اجاق بسیار بلند عمل می کند . اگر برف زیادی روی آن نباشد دمای جو ، اطراف این فلات بالا می رود . اما زمانی که میزان برف زیاد است هوای بالای فلات سرد می شود و این امر موجب می شود که مدتی بعد از شدت سامانه پرفشار غرب اقیانوسیه کاسته شود . هر اندازه که شدت فشار این ناحیه کمتر باشد امکان این که از این ناحیه توفانی به سمت چین به حرکت درآید کاهش می یابد . این گروه از محققان بر مبنای مطالعه خود الگویی را تکمیل کرده اند که موقعیت آب و هوا را در چین پیش بینی می کند . بر مبنای این الگو در سال 2005 بین 17 تا 19 توفان در اقیانوسیه به وجود می آید که از این میان 4 تا 5 توفان اثر خود را بر چین نمایان می سازد .    

 

از متن های قبلی حتما بازدید کنید .

ممنون .